Dagbladet (2016)dagbladet_wandrup

NRK Kritikerne(2016)

kritikerne_p2_stupet

dagbladet.no (2016)nettversjon_wandrup

Dag og Tid (2016)dagogtid

frodebjerkestrand2

Bergens Tidende (2016)

IMG_0517

Haugesunds Avis (2016)

oppslag_haugesundsavis

Tysvær Bygdablad (2016)

tysværbygdablad

Dagbladet Magasinet (2016)

Bergens Tidende (2016)

bilde

grung_bt

Klassekampen (2016)

12511692_10154116051501953_842059099_n

Bergens Tidende (2016)

bilde 3-2

Aftenposten (2014)

Nicholas Møllerhaug ønsker å spille av lyden av et stev i området.   Som Erling Viksjø brukte synlige steinpartikler i sin naturbetong, har norske folketoner ofte spor av mange individuelle steder og tradisjoner i seg, påpeker han. Slik skapes en oppfinnsom, lyrisk, parallell til Viksjøs materialbruk.”

aftenposten_høyblokkAftenposten about Nicholas Møllerhaug vs. Høyblokka Revisited (2014) http://www.osloby.no/oslopuls/kunst_og_scene/Hoyblokka-revisited—lekent-tenkt-og-tegnet-7519707.html

ORD OG UTRYKK (2014)

gugge

BERGENS TIDENDE (2012)

“Anders Beyer er nok mer eksperimentell i sin innstilling enn Per Boye Hansen. Mer samtidig i sin musikksmak. Men ikke noe av dette behøver skremme et tradisjonskjært publikum. Også slikt stoff kan serveres med overskudd, humor og glimt i øyet. Det har bl.a. Nicholas Møllerhaug vist fra sin tid i Borealis.”

Jan H. Landro, Bergens Tidende januar 2012 http://blogg.bt.no/landro/2012/02/07/det-lykkelige-valg/

 FREISTIL (2011)

“Und Jaap Blonk setzt im Song mit dem hübschen Titel “bømlo brenn om natta” diesem Meisterwerk die Krone auf. Sehr beeindruckend!”

Freistil (AT) om Bømlo Brenn om Natta (Libretto: Møllerhaug) 2011

SVENNEVENN (2011)

“Landmark i Bergen fyller 10 år, og som et ledd i feiringen ble det i går bl.a. begått live arkivering av artikler fra Salmonsens 24-binds norsk-danske  Konversationsleksikon! Høres ikke det ut som en fest?

Pga tidsnød (les: quiz med møteplikt) rakk jeg bare deler av feiringen, men fikk heldigvis med megJaap Blonk, som på fantastisk vis leste, sang og kommenterte artiklene etterhvert som de ble digitalisert av Espen Sommer Eide og Nicholas H. Møllerhaug.

Morsom ide, fantastisk stemmebruk!

http://svennevenn.blogspot.de/2011/05/salmonsens-arkivsirkus.html

AFTENPOSTEN (2009)

aftenposten

SVENNEVENN (2009)

“Jeg har allerede skrytt av at jeg har fått i hus jubileumsboksen fra Rune Grammofon, men la oss nå ikke glemme at det går an å kjøpe den fenomenale samleren “Twenty centuries of stony sleep” som enkeltstående plate også! Her får du bevis på at Rune er et kremselskap, som har mange suverene artister i stallen sin (noe alle visste fra før såklart). Mange av musikerne er selvsagt gjengangere i denne bloggen, som Maja Ratkje, Stian Westerhus og Supersilent. Disse leverer som vanlig varene, men skaff denne utgivelsen, og du får nydelig vokalmusikk (Hilde Marie Kjersem, Jenny Hval, In The Country), improv-støy-elektronika (Ultralyd, Puma, Deathprod), pianojazz (Espen Eriksen Trio) og rock (Low Frequency in Stereo, Bushman´s Revenge) i finfin blanding. La meg trekke frem Alog, som her åpner ballet med en slags postpunk-låt, med Nicholas Møllerhaug på vokal, og vi gratulerer samtidig vokalisten med fast jobb i Festspillene i Bergen!”

SVENNEVENN 2008 –  http://svennevenn.blogspot.de/2011/05/salmonsens-arkivsirkus.html

MORGENBLADET (2008)

“Kommende programsjef man kan vente seg dristighet av.”

Morgenbladet om Nicholas Møllerhaug som ny programsjef i Festspillene (2008) http://morgenbladet.no/kultur/2008/nordisk_nok_na#.U7KL5saxo48

 BERGENS TIDENDE (2008)

landro_sunn

Jan H. Landro – Bergens Tidende om SUNN O))) i Bergen Domkirke (2008)

BERGENS TIDENDE (2008)

“For tre år siden var den knapt verdt å nevne, nå fremstår den (Borealis) som en suksesshistorie innen det utvidede samtidsmusikkbegrepet. Kreativitet, nytenkning, null respekt for opptråkkete grenser og en ikke ubetydelig lekenhet, synes å være viktige faktorer når dette kulturelle underet skal forklares. Og mye kan oppsummeres i ett navn: Nicholas H. Møllerhaug.”

Jan H. Landro, Bergens Tidende februar 2008

THE WIRE (2007)

“Now in its fourth year, Borealis looks set to become a major event in the international festival calendar”

http://www.thewire.co.uk/archive/issues/279

 GEORG FRIEDRICH HAAS/ BALLADE (2006)

“Det startet med en kulturmanager, seier Haas. – Disse er viktige i kulturlivet, bare se hva som skjer med arbeidet til Nicholas (Møllerhaug): han skaper virkelig noe, legger til rette for at miljøet skal få utvikle seg. Jeg hadde en slik person i Østerrike som har hjulpet meg mye. Han heter Hans Landesmann, og var direktør i Wiener Konserthaus. En dag kom han til meg og sa han hadde en idè om en opera av meg og Fosse.”

Komponist Georg Friedrich Haas i Ballade 2006 http://www.ballade.no/sak/georg-friedrich-haas-om-emosjonell-djupne-desperasjon-og-lys/

KLASSEKAMPEN (2003)

“Initiativtagerne til prosjektet, Nicholas H. Møllerhaug og Espen Sommer Eide, fortjener å bli trukket fram i lyset minst like mye som komponistene og musikerne som spiller på bussen. Møllerhaugs og Eides roller går langt utover den tradisjonelle musikalskt kunstneriske lederen, som velger mellom Bach eller Beethoven, eller som velger mellom strykekvartett eller klavertrio. Selve konseptet Trollofon griper langt inn i kunstverkets konstitusjon, og legger til rette for noen meget spennende spørsmål og erfaringer. At bussen dessuten er så velbesøkt så at det hver dag må stå folk igjen på gaten, er naturligvis trist for de som står igjen, men et gledes- og sunnhetstegn for samtidskunsten og samtidsmusikken.”

Magnus Andersson, Klassekampen 2003
http://www.klassekampen.no/apps/pbcs.dll/article?avis=KK&date=20030528&category=ARTICLE&lopenr=305289989&Ref=AR&profile=1005&template=printart

BALLADE (2002)

“Trollofonen presenteres som en unik kammerelektronisk konsertform. Trolleybussen fra 1972, Skoda 9 Tr er solist. Et rullende elektrisk orgel av ren el-energi. Kollektiv-klenodiet er preget av øst-europeisk sekstitals-eleganse. Ikke bare det: Linje 2 er den siste trolleylinjen i Norden.

Festspilltrollofonene er i seg selv oppsiktsvekkende nok. Trollofonikerne som kommer til Bergen er alle i det internasjonale toppsjiktet innenfor sin genre. Med Kim Hiorthøis spennende sammenføring av leken naivisme, støyfegmenter og klapprende beats, Alogs sammenføring av gammeljazz og melankolsk digitalelektroniks lavfidelitet og Ovals pionerarbeid for glitsch-elektronikagenren som utgangspunkt værer vi en riktig begivenhet for musikkvenner med øre for elektroniske lyder.”

Jan Olav Glette – Ballade 2002 – http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2002052314223850915083

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: